Kromis-träff

I helgen drog matte iväg med mig till Säter i Dalarna för att vi skulle få träffa en massa kromisar. Brutus (fast han inte är nån kromis) och Spex och deras matte Emma följde också med.

Gissa om jag blev förvånad när vi kom fram och det var hundar som såg likadana som jag vart jag än tittade. Är ju bara van att hundar ser ut som Softisar, Bordercollie, Leonberger eller lite olika blandrashundar. Jo ibland träffar jag ju Spex och han ser ut som jag men aldrig nån annan.




Det fanns ju en och annan snygg kille också


Efter att matte och Emma suttit med de andra människorna och pratat (vi fick sitta i bilen) var det dags för lunch. Jag fick ingenting, borde fått nåt riktigt gott för jag åt ingen frukost i morse heller.

Efter det gick vi ner till en stor gräsplan där det fanns en massa agility-hinder. Matte hade bestämt att vi skulle vara med och tävla (första gången för oss), och det var två tävlingar en agility och en hopptävling. Det gick ganska bra fast jag ville inte gå över höga balanshindret (sist vi tränade på hundklubben ramlade jag ner därifrån). Nåja med lite lock och pock så kom jag över. Sen gjorde jag allt som jag skulle men var tvungen att göra en liten utflykt för att skälla ut några som jag tyckte satt på "min" gräsmatta. Jag visste vart jag skulle fortsätta sen så jag kom över alla hinder. Fick kanske lite tidsfel förstås.

Trots allt var matte jättestolt över mig och vi kom 4:a och fick både mat, rosett och ett ben.

Sen åkte vi till vår lilla stuga där vi skulle bo. Där skulle matte försöka ge mig lite mat men jag äter inte när jag inte är hemma fast hon hittade till sist lite kyckling och det gick ner.

På kvällen gick vi ner till sjön och där grillade alla, jag hade kunnat äta både lite kött och några korvar där men det var ingen som bjöd mig.


Spex var nyfiken hela tiden och ville bara leka

Jag var ganska trött efter dagen och låg mest och sov i mattes knä. Tur att jag sov i knät hos matte för det blev inte så där väldigt mycket sömn på natten. Konstiga ljud utanför, och jag var ju tvungen att vakta mina människor och Brutus (som är så liten fast han låter mycket) och Spex (som är en riktig barnunge).

Frukost - ville inte ha trots att både matte och Emma trugade, fast man behöver aldrig kasta nån mat för Brutus ser till att inget blir över.

Sen var det dags för utställning. Tycker jag är väldigt fånigt för min matte säger varje dag att jag är finast i världen. I väntan på att det skulle bli min tur tillbringade jag tiden som vanligt i mattes knä, var ganska trött.

Chili, min syrra och jag fick gå i ringen samtidigt och där blev det så att Chili blev 1:a och jag blev 2:a (fick ytterligare mat och en rosett)


Det  var en snäll domare och hon fick t.o.m. röra vid mig

Sen skulle alla tjejerna upp i ringen och där blev det likadant Chili vann och jag blev 2:a. Våra mattar var jätteglada och det var ju självklart att vi skulle vara bäst, snyggaste tjejerna från Olle o Nillas "stjärnkull".







Vad som var lite konstigt där var alla "släktingar" som fanns överallt. Chili min syrra var ju där, men nån syskonkärlek fanns inte direkt. Hon mopsade upp sig ordentligt mot mig och då var jag ju tvungen att svara förstås. Min brorsa Tellus var snällare mot mig. Ture och pappa Kalle som jag vet var med hade säkert tyckt om mig men de såg jag aldrig. Sen sa Nilla om minst varannan hund som vi såg att där är en syster/bror till mig, där är en halvsyster/bror, den är du faster till och det där var din farmor. Tjejen som satt bredvid oss var nån brylling eller dyl. till mig.

Klart att det var en jobbig helg, ingen mat, massa tävling + utställning, lite sömn.
Sen hade jag ett stort ansvar för Spex o Brutus med. Brutus blev lite upprörd ibland och eftersom han inte är en kromis och väldigt liten måste jag hjälpa honom. Spex var inte mycket att lita till han bara log, viftade på svansen och grät för han ville leka. 

Egentligen förstår jag inte varför vi skulle åka till Dalarna.
- Har egna agilityhinder här hemma som jag kan hoppa över
- Är finaste hunden som finns säger matte (utan utställning)
- Fick inte springa lös utan fick gå i koppel hela tiden
- Fick inte leka med nån av alla kromisarna
- Hade ingen matlust
- Var väldigt trött

Väl hemma har jag fått mat och jag är jättehungrig varenda gång det serveras. Min gräsmatta och röda boll fanns kvar så dit rusade jag ut när jag kom hem och sprang runt, runt med bollen. Sen har jag fått bada varje dag på promenaden (fick inte tidigare eftersom man får "fluffpäls" då), fast jag får inte fluffpäls utan blir alldeles vågig i pälsen, riktigt snyggt om jag får säga det själv.

Jag vet att matte tyckte att det var en väldigt rolig helg och visst var det roligt att träffa alla, så vad gör man inte för att matte ska bli nöjd men jag tycker i alla fall att

Borta bra men hemma bäst.


Fick i alla fall lite fina rosetter.



Kommentarer
Postat av: Doris o Chili

Håller med dig om att det var en intensiv helg. På måndagen när matte åkte till jobbet orkade jag inte ens titta på henne. Kl. 11,30 kom sedan husse upp o väckte mig, jag var hur trött som helst. Nu har jag däremot piggnat till. Nu har jag börjat löpa igen så nu blir det lugnt ett par veckor. Inga tävlingar o träning bara på hemmaplan. Tur vi kan skriva till varandra i alla fall, jag vet inte varför jag var så sur på dej. Matte säger att jag kan vara en lite surgurka ibland och så är det väl. Vi får väl se om vi kan vara sams nästa gång. Ha det gott

2011-07-22 @ 15:49:07
URL: http://kromfohrlandernchili.blogg.se/
Postat av: Nilla & Olle

Grattis till 2:a bästa tik och 4:e plats på agility!

Vi är sååå stolta och tycker att du är jättevacker!

Hoppas att du får en välbehövlig semester hemma i

din trädgård nu!



Kramar från din stolta Pophams-familj på Gotland!

2011-07-23 @ 09:17:08
URL: http://pophams.dinstudio.se
Postat av: Doris o Chili

Japp - att löpa i höst var mattes plan men inte min. Ett litet tips Vilda - jag har kommit på hur man lätt markerar flera meter på en gång. Man sätter sig o pinkar och går frammåt samtidigt. Man hinner "sittgå" flera meter innan man kissat klart....

2011-07-30 @ 22:38:26
URL: http://kromfohrlandernchili.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0